kai yhet viel otetaan



Kävästiin joku aika sitten Kuopiossa vähän reissussa. Päästiin siinä ohessa lällyttämään ihania pentusia ja suloista mammakoiraa. Olihan nuo kolmiviikkoset melko tärpästikkeleitä, oikeat vauhtivarpaat. Arki ilman omaa koiraa on tyhjää ja kolkkoa ja ajatukset tulevasta koirasta tuntuvat lohdullisilta ja valoisilta.

En ole valokuvannut juuri yhtään, kun kaikki aika on mennyt lusmutessa. Sen verran olen saanut aikaiseksi, että olen perehtynyt villivihanneksiin ja niiden kuivaamiseen. Aihe veikin minut mukanaan ja kuivasin pienen määrän nokkosta itselleni. Nyt olenkin jo katsellut kuivureita ja ensi viikolla lähdetään kaverin kanssa sienimetsälle. Mustikkaa ja vadelmaa olenkin kerännyt yhden ihmisen tarpeisiin aivan riittävästi. Ja ensi viikolla menen vielä toistamisen toistamiseen marjametsille. Villivattu on kyllä paras marja, siis heti niiden muikean makeiden mustikoiden jälkeen.

Retkiruokien pohjalta minua alkoi kiinnostaa ruuan kuivaaminen, sinä myötä eksyin sienten ja marjojen pariin ja niistä ei ollutkaan pitkä matka villivihanneksiin. Minua on aina kiinnostanut kaikki itsetekeminen ja ehkä pieni omavaraisuuskin, joten tämä voisi olla hyvä alku.

Koska kaksi viikkoa meni tuossa makaillessa, niin nyt onkin  ollut touhua niin, etten ole ennättänyt koneelle juuri lainkaan. Asuinalueemme fasaaniperhettä ehdin tuossa kuvailla, viisi poikasta, kukko ja kanaemo. Fasaanikukko oli kovin epäileväinen, mutta poikaset kiinnostuivat pitkästä putkestani paljoltikin. Kahden viikon kuvat rajoittuvatkin näihin, olen kykkinyt päivät pitkät metsässä niitä marjoja keräten. Olen myös ahkerasti testannut uutta luomupuuvilla huiviani ja löysin ihastuttavan kaulakorunkin. Esittelen näitä myöhemmin, mutta ovat saman tekijän, kuin säärystimet ja kämmekkääni. Voisin näitä luomutuotoksia esitellä täällä myöhemmin tarkemminkin.

Nyt on niin monta rautaa tulessa että haluaisin puhua pulputtaa suuni tyhjäksi. Mutta vielä olen hiljaa. Jos kaikki menee hyvin, niin muutaman viikon kuluttua tänne tulee paljon paljon asiaa ja projektia ja seurattavaa. On vain niin monta muuttuvaa tekijää. Mutta jos ei muuta, niin marjastus, sienestys ja käsityöjuttua ainakin lähiaikoina.

Kommentit

Lähetä kommentti